mandag, januar 07, 2013

Martin Gray - Men jeg lever (For Those I Loved)

Min Vurdering 4,5/6
Martin Gray - Men jeg lever (For Those I Loved)
(Læst januar 2013 - 316 sider. Gyldendal).


ADVARSEL: Denne bog er ikke for sarte sjæle.

Historien om Martin Gray, er en skildring af en sand overlevers historie gennem helvede under 2. Verdenskrig. Ak ja, og det hele er sandt. Historien om den forfærdlige virkelighed af Holocaust. Martin var kun tretten år, da Warszawa faldt til tyskerne i 1939. Han genfortæller, hvordan han og hans sammentømrede familie overlevede næsten til det sidste i den barske ghetto. Så kom deportationerne og dødslejrene. Martin ankommer i Treblika med sin mor, sine brødre og en ung kvinde, som han har for nylig venner med. Han blev en af ​​de meget få overlevende fra lejren. Dette er historien om hans flugt, og hans efterfølgende kamp som modstandsmand og partisankæmper. Alene sådan en fortælling er faktisk én bog værdig - men historien er langt fra slut.
Martin overlever tyskerne og udvandrer efter krigen til New York, hvor han oplever at "slagterne" ikke bare er begrænset til Europa. Det er med beundring og ærefrygt, at man læser denne storslåede biografi, og med enorm respekt for den mand og de prøvelser han har måtte stå imod. Vil klart anbefale denne bog til alle der har mod på det. Den vil blive siddende i kroppen længe.

Dette er bog nummer 1/12 i bogchallence 2013

1 kommentar:

SanneBogorm sagde ...

Den tror jeg at jeg skal læse! Elsker ny inspiration :D

Tak for kommentaren på min blog. Glæder mig at du vil følge min læsning - linker da også lige til din side. :)